Zijn kosten van een kantoor of werkruimte aan huis aftrekbaar?

Deel 1: Regels voor de BV

Veel ondernemers hebben thuis een kantoor. In sommige gevallen zijn de kosten voor het kantoor of de werkruimte aan huis aftrekbaar. De regels voor een BV zijn anders dan die voor een eenmanszaak, VOF of maatschap, in dit artikel lichten wij de regels voor een BV toe. Om voor aftrek van kosten in aanmerking te komen gelden er namelijk heel wat regels. Lees hier deel 2 met de regels voor de eenmanszaak, VOF en maatschap.

Is de werkruimte onderdeel van de woning of zelfstandig?

Als eerste dient bekeken te worden of er sprake is van een zogenoemde kwalificerende werkruimte. De werkruimte of het kantoor moet dan voldoen aan het zelfstandigheidscriterium en het inkomenscriterium.

Zelfstandigheidscriterium

De werkruimte of het kantoor moet een zelfstandig deel van de woning zijn. Dit wordt getoetst aan de hand de volgende eisen:

  • De werkruimte is te verhuren aan een willekeurige derde
  • De ruimte beschikt over een eigen ingang en sanitair

Inkomenscriterium

Staat er één werkruimte tot je beschikking, dan moet je inkomen voor ten minste 30% in de ruimte en voor 70% in of vanuit de ruimte verdiend worden.

Wordt er voldaan aan alle eisen, dan is er sprake van een kwalificerende werkruimte. Anders is er sprake van een niet kwalificerende werkruimte.

Kwalificerende werkruimte

Bij de kwalificerende werkruimte is de hypotheekrente van het deel van de werkruimte niet aftrekbaar. De kwalificerende werkruimte wordt aangemerkt als ter beschikking gesteld vermogen (TBS-vermogen).

Onder de TBS-regeling mag een ondernemer een reële, zakelijke gebruiksvergoeding als kosten bij de BV opvoeren. Deze vergoeding of opbrengst is bij de ontvanger belast met inkomstenbelasting in box 1. Er is ook recht op aftrek van kosten. Een deel van de eventuele hypotheek behoort tot de TBS. Daarnaast zijn de aan het kantoor toerekenbare kosten van bijvoorbeeld verwarming en verlichting aftrekbaar. Dit geldt ook voor de verzekeringen, onderhoud, inrichting, en zakelijke lasten.

Een nadeel is dat bij verkoop van de woning de verkoopwinst die wordt gerealiseerd wordt op de werkruimte/kantoor belast is met inkomstenbelasting. Bij een eventueel verlies is dit uiteraard ook aftrekbaar.

Niet kwalificerende werkruimte

Bij een niet kwalificerende werkruimte, ook wel niet zelfstandig genoemd, is de hypotheekrente voor de hele woning aftrekbaar.
De BV mag een vergoeding (huur) betalen voor het gebruik van de werkruimte/kantoor. Deze vergoeding wordt belast als loon bij de DGA. De huur is aftrekbaar voor de BV.

Aftrekbare kosten werkruimte aan huis

Bij een niet kwalificerende werkruimte is er beperkt recht op kostenaftrek. Kosten van de werkruimte, inclusief de inrichtingskosten, mogen niet in aftrek worden gebracht. Tot deze kosten behoren:

  • Energiekosten
  • Behang- en schilderwerk
  • Stoffering
  • Kosten voor inventaris (bureau, kast, lamp)

Kosten van inventaris die specifiek verbonden zijn aan het beroep (beroepskosten), behoren niet tot het begrip inrichtingskosten van de werkruimte en zijn wel aftrekbaar. Denk hierbij aan computers, een tekentafel, archiefkasten, vitrinekasten, telefoonapparatuur etc.

Heb je hier nog vragen over, neem dan contact met ons op.

Martijn Vermunt
Partner
info@bghaccountants.nl

  • Martijn Vermunt
    Martijn Vermunt Partner

Meer weten over dit onderwerp?