Coronavirus: Veel gestelde vragen door werkgevers

Nieuws

Coronavirus: Veel gestelde vragen door werkgevers

Mogelijkheden en plichten

bgh_contact_icon

Als werkgever heb je door het coronavirus wellicht minder werk voor je werknemers. Je vraagt je misschien af wat voor mogelijkheden er zijn, want je wil niet in financiële problemen komen. De salarissen moeten toch betaald worden. Hier lees je de meest gestelde vragen over de mogelijkheden voor werkgevers, maar ook de plichten die je als werkgever hebt.

1. Heeft mijn medewerker recht op kortdurend zorgverlof?

Als iemand uit de directe omgeving van je medewerker besmet is met het coronavirus, moet je werknemer thuis blijven. In dat geval heeft de medewerker recht op kortdurend zorgverlof.

Dit verlof is maximaal 2 weken op jaarbasis. Tijdens deze periode heeft de werknemer recht op 70% van zijn loon. Heeft de medewerker meer tijd nodig dan kan hij in overleg met de werkgever vakantiedagen opnemen.

2. Kan ik mijn werknemers verplichten om vakantiedagen op te nemen?

Als gevolg van het coronavirus heb je misschien minder werk voor je medewerkers. Je kunt je werknemers niet verplichten om vakantiedagen op te nemen. Een werknemer bepaalt zelf wanneer hij vakantiedagen opneemt. Dat wil zeggen, een werknemer vraagt normaal gesproken zelf zijn vakantiedagen aan, de werkgever dient hier binnen 2 weken een reactie op te geven.

Hoewel je het dus niet kunt verplichten, kun je uiteraard wel altijd vragen of een werknemer bereid is om vakantiedagen op te nemen.

Uitzonderingen

Het is wel mogelijk om werknemers verplicht vakantiedagen op te laten nemen als in een cao of individuele arbeidsovereenkomst een zogenoemd voorbehoud is gemaakt voor verplichte bedrijfsvakanties. Denk bijvoorbeeld aan de bouwvak of als het bedrijf gesloten is tussen kerst en oud en nieuw.

Wel verplicht ADV dagen laten opnemen

Het is wel mogelijk om een werknemer zijn ADV-uren verplicht te laten opnemen als er door het coronavirus minder werk is. De vakantiewetgeving is namelijk niet van toepassing op ADV-uren. Let wel op schriftelijke afspraken die je met je medewerkers hebt gemaakt over ADV-uren.

3. Kan ik vakantiedagen van mijn medewerkers intrekken?

Een tegenovergestelde vraag is natuurlijk ook mogelijk. Waar sommige sectoren minder werk hebben door het coronavirus, neemt het werk in andere sectoren alleen maar toe. Bijvoorbeeld in de zorg, waar bijna alle vakanties zijn ingetrokken.

Als je als werkgever een goede reden hebt om vakantiedagen in te trekken, dan is dat mogelijk. Houd er wel rekening mee dat je schade die de medewerker ondervindt moet vergoeden, zoals een al betaalde vakantiereis.

4. Zijn er nog andere mogelijkheden voor werkgevers die minder werk hebben door het coronavirus?

De overheid heeft het Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) ingesteld. Hiermee kunnen werkgevers een aanvraag indienen voor een tegemoetkoming in de loonkosten van maximaal 90%. De werkgever moet het loon van de werknemer voor 100% doorbetalen. De hoogte van de terugval in omzet bepaalt de hoogte van de tegemoetkoming.

Lees hier wat het NOW inhoudt en wat de voorwaarden zijn: Coronavirus – Werktijdverkorting stopt en wordt NOW.

5. Welke maatregelen neemt de overheid voor ondernemers?

De overheid helpt ondernemers die door het coronavirus in financiële problemen komen. Daardoor heeft de overheid op 17 maart 2020 een aantal steunmaatregelen bekendgemaakt. Bijvoorbeeld het uitstellen van betalen van belasting en het verlagen van de invorderings- en belastingrente. Deze maatregelen kun je hier lezen: Coronavirus – 10 maatregelen voor ondernemers.

Heb je hier nog vragen over? Neem dan contact met ons op.

Marco Willems
Hoofd salarisadministratie
m.willems@bghaccountants.nl

Meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op.