Is een elektrische auto van de zaak nog de moeite waard?

Veel ondernemers rijden in een auto van de zaak. Elektrisch rijden is duurzaam en al jaren een optie, maar is het met de huidige belastingregels in 2024 nog de moeite waard?

Lees ook: Bijtelling 2024 – andere regels voor de auto van de zaak

Lage bijtelling: 16%

Een volledig elektrische auto heeft een bijtelling van 16% tot een catalogusprijs van € 30.000. Een auto met een hogere catalogusprijs heeft een bijtelling van 22% over het meerdere boven de € 30.000. Deze bijtelling wordt ieder jaar iets hoger:

  • In 2025 is de bijtelling 17% over een catalogusprijs tot € 30.000
  • In 2026 is de bijtelling over de volledige catalogusprijs 22%

Lage bijtelling: vijf jaar

De lage bijtelling blijft vijf jaar geldig, ook als de auto tussentijds verkocht wordt. Het kan dus ook aantrekkelijk zijn een elektrische occasion aan te schaffen. In dat geval is wel van belang hoe lang de lage bijtelling van 16% dan nog geldt.

Milieu-investeringsaftrek

Koop je in 2024 een nieuwe elektrische auto van de zaak, dan geldt er geen milieu-investeringsaftrek (MIA) meer. Tot 2021 gold de MIA bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto.

Geen motorrijtuigenbelasting

Voor volledig elektrische auto’s betaal je geen MRB (wegenbelasting) tot 2025. Voor plug-in hybride auto’s betaal je tot 2025 de helft van de normale MRB. In 2025 ontvang je voor beide auto’s nog een korting en vanaf 2026 betaal je voor iedere auto de normale MRB. Dat geldt dan ook voor bestaande elektrische en plug-in hybride auto’s.

Geen BPM

Tot 2025 betaal je voor een elektrische auto ook geen BPM. Daarom is de aanschafprijs van een volledig elektrische auto niet veel hoger meer dan een auto op benzine of diesel. Ook de bijtelling blijft daardoor laag.

Subsidie elektrische auto particulieren (SEPP)

Vanaf 1 juli 2020 is er een subsidie voor particulieren voor de aanschaf van een elektrische auto, de SEPP subsidie. Deze subsidie is in 2024 € 2.950 voor een nieuwe elektrische auto en € 2.000 voor een gebruikte. De cataloguswaarde van de auto mag maximaal € 45.000 zijn. Van 2020 t/m 2025 wordt er jaarlijks subsidie beschikbaar gesteld.

Lees ook: SEPP – subsidie op elektrische personenauto

Subsidie elektrische bestelauto

Sinds 2021 is er een subsidie voor elektrische bestelauto’s. Deze subsidie is 10% van de nieuwprijs, met een maximum van € 5.000. Lees ook: Subsidie voor elektrische bestelauto

Al met al zitten er op dit moment nog steeds fiscale voordelen aan een elektrische auto via de zaak, maar de fiscale voordelen worden wel afgebouwd. Wil je weten hoe het financiële plaatje van het kopen of leasen van een elektrische auto er in jouw situatie uitziet? Neem dan contact met ons op.

Martijn Vermunt
Partner
info@bghaccountants.nl

  • Martijn Vermunt
    Martijn Vermunt Partner

Whitepaper Auto van de zaak

Wat is voordeliger, een auto zakelijk of privé aanschaffen? Dit is van meerdere factoren afhankelijk. Waar moet je op letten? Wij helpen ondernemers vaak bij het maken van deze keuze. In deze whitepaper zetten we alles voor jou op een rijtje. Het belangrijkste? Wat is fiscaal – en daarmee financieel – het meest aantrekkelijke voor jou? Zo kun jij na het lezen van dit document eenvoudig jouw keuze maken.

whitepaper-auto-van-de-zaak6