Belastingplan voor auto’s in 2026
Het belastingplan voor 2026 bevat een aantal wijzigingen voor auto’s.
- Geen lagere bijtelling meer voor elektrische auto
- Korting motorrijtuigenbelasting elektrische auto
- Accijnskorting op brandstof verlengd tot eind 2026
- Bpm plug-in hybride personenauto
- Vrachtwagenheffing vanaf 1 juli 2026
- Motorrijtuigenbelasting vrachtauto
- Motorrijtuigenbelasting kampeerauto
- Geen rode diesel voor landbouw
- 12% belasting op niet-elektrische auto voor werkgevers
1. Geen lagere bijtelling meer voor elektrische auto
Vanaf 2026 is de bijtelling voor elektrische auto’s hetzelfde als voor brandstofauto’s: 22%. In 2025 is er nog een klein belastingvoordeel qua bijtelling, maar dit is in 2026 verdwenen.
2. Korting motorrijtuigenbelasting elektrische auto
Van 2026 t/m 2028 krijg je op een elektrische auto 30% korting op de motorrijtuigenbelasting. In 2029 wordt dit 25% korting. Dit geldt alleen voor personenauto’s.
Voor elektrische bestelbussen en plug-in hybrides is er vanaf 2026 geen korting meer op de motorrijtuigenbelasting.
3. Accijnskorting op brandstof verlengd tot eind 2026
De accijnskorting op benzine, diesel en lpg is verlengd tot 1 januari 2027. Daardoor betaal je minder per liter brandstof. De accijnzen zijn in 2026 hetzelfde als in 2025: € 0,79 voor benzine, € 0,52 voor diesel en € 0,19 voor lpg. Er komt geen inflatiecorrectie op deze accijnzen in 2026.
4. Bpm plug-in hybride personenauto
Voor plug-in hybride personenauto’s vervalt de huidige korting van 25% op de bpm. Het aparte tarief voor plug-in hybride auto’s wordt afgeschaft.
5. Vrachtwagenheffing vanaf 1 juli 2026
Er wordt naar gestreefd per 1 juli 2026 een vrachtwagenheffing in te voeren. De heffing varieert van € 0,035 tot € 0,201 per kilometer, afhankelijk van het gewicht en van de vraag of de vrachtauto al dan niet elektrisch is.
Daarnaast wordt:
- Het Eurovignet afgeschaft
- De motorrijtuigenbelasting voor vrachtauto’s tot 12.000 kg afgeschaft
- De motorrijtuigenbelasting voor zwaardere vrachtauto’s verlaagd
6. Motorrijtuigenbelasting vrachtauto
Voor bepaalde vrachtauto’s geldt een kwarttarief voor de motorrijtuigenbelasting. Het gaat om:
- Vrachtauto’s die zijn ingericht als werktuig of als werkplaats
- Vrachtauto’s die worden gebruikt voor kermis of circus
Dit verlaagde tarief wordt in 2028 afgeschaft.
7. Motorrijtuigenbelasting kampeerauto
Voor kampeerauto’s wordt het kwarttarief in de motorrijtuigenbelasting vanaf 2026 verhoogd naar een halftarief.
Voor kampeerauto’s die bedrijfsmatig verhuurd worden, vervalt de huidige korting van 50% in de motorrijtuigenbelasting in 2026.
8. Geen rode diesel voor landbouw
In het belastingplan staat geen voorstel om de rode diesel opnieuw te introduceren voor de landbouw. Er was sprake van dat dit mogelijk terug zou komen. Deze diesel was er tot 1 januari 2023 en werd toen afgeschaft. Rode diesel heeft een lager accijnstarief.
9. 12% belasting op niet-elektrische auto voor werkgevers
Deze wijziging gaat niet in 2026, maar in 2027 in. Vanaf dat moment betaal je als werkgever 12% belasting over een auto van de zaak:
- Als je werknemer de auto privé gebruikt
- Of als de auto wordt gebruikt voor woon-werkverkeer
Het geldt alleen voor:
- Personenauto’s
- Niet-elektrische auto’s
- Auto’s die vanaf 1 januari 2027 ter beschikking worden gesteld
- Vanaf 17 september 2030 geldt dit ook voor auto’s die vóór 1 januari 2027 ter beschikking zijn gesteld.
Je mag de belasting niet doorberekenen aan de werknemer. En dit staat los van de bijtelling die de werknemer betaalt voor privégebruik.
Heb je hier nog vragen over, neem dan contact met ons op.
Martijn Vermunt
Partner
info@bghaccountants.nl
-
Martijn Vermunt Partner

