Bijtelling 2025 en andere regels voor een auto van de zaak
De bijtelling op de auto van de zaak gaat al jaren omhoog, waardoor de auto van de zaak belastingtechnisch gezien steeds minder interessant wordt. Het kan nog wel, maar de voordelen zijn voor een steeds kleinere groep beschikbaar. In dit artikel lees je alle regels die voor de bijtelling, investeringsaftrek, motorrijtuigenbelasting en bpm van een auto van de zaak in 2025 gelden.
Een elektrische auto rijden is op dit moment belastingtechnisch het meest interessant. Hoewel de voordelen van een elektrische auto van de zaak de afgelopen jaren steeds verder zijn afgebouwd. Er zijn echter toch nog voordelen aan. Lees ook: Is een elektrische auto van de zaak nog interessant?
Bijtelling 2025 voor privégebruik auto van de zaak
Voor de meeste nieuwe auto’s van de zaak waarmee ook privé wordt gereden, geldt in 2025 een standaardbijtelling van 22% van de cataloguswaarde (inclusief btw en bpm). Alleen voor nieuwe volledig elektrische auto’s geldt in 2025 een lagere bijtelling van 17% tot een cataloguswaarde van € 30.000. Deze bijtelling geldt ook voor auto’s op waterstof, maar wel over de hele cataloguswaarde.
Voor nieuwe auto’s gelden in 2025 de volgende bijtellingspercentages en CO2-grenzen:
Soort auto | Bijtelling |
---|---|
Elektrisch | 17% over cataloguswaarde tot € 30.000 22% over het meerdere |
Waterstof | 17% |
Overig (gewone en plug-in-hybride auto’s) | 22% |
Het percentage bijtelling geldt 60 maanden vanaf de datum van eerste tenaamstelling. Na 60 maanden wordt de bijtelling ieder jaar vastgesteld op basis van bijtellingspercentages die op dat moment gelden.
Bij een eenmanszaak, VOF of maatschap geldt dat de bijtelling beperkt is tot maximaal het bedrag dat je in een jaar aan autokosten op de zaak hebt staan. Denk daarbij aan kosten voor brandstof, motorrijtuigenbelasting, verzekering, onderhoud en afschrijving.
Bijtelling in de toekomst
Vanaf 2026 is er nog maar één bijtellingspercentage van 22% voor zakelijke rijders. Tot die tijd wordt de bijtelling voor volledig elektrische auto’s in stapjes verhoogd. Uiteraard geldt dit niet voor auto’s van voor die datum die nog in hun 60-maandentermijn zitten.
Geen bijtelling betalen
Je hoeft geen bijtelling te betalen als je kunt bewijzen dat je per jaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt. Woon-werkkilometers worden daarbij gezien als zakelijk, ook als je thuis gaat lunchen.
Lees ook: Hoe kun je bijtelling op een auto van de zaak voorkomen?
Lees ook: Bijtelling afkopen voor een bestelauto – dit zijn de mogelijkheden
Lees ook: 7 mogelijkheden om bijtelling op een bestelauto te voorkomen
(artikel gaat hieronder verder)
Whitepaper Auto van de zaak
Wat is voordeliger, een auto zakelijk of privé aanschaffen? Dit is van meerdere factoren afhankelijk. Waar moet je op letten? Wij helpen ondernemers vaak bij het maken van deze keuze. In deze whitepaper zetten we alles voor jou op een rijtje. Het belangrijkste? Wat is fiscaal – en daarmee financieel – het meest aantrekkelijke voor jou? Zo kun jij na het lezen van dit document eenvoudig jouw keuze maken.

Bijtelling 2025 voor een youngtimer
Als je auto ouder is dan 15 jaar is er sprake van een zogenoemde youngtimer. Dan is de bijtelling 35% van de waarde in het economisch verkeer in plaats van 22% van de cataloguswaarde. Dit levert meestal een flinke besparing in de bijtelling op.
Investeringsaftrek voor een auto van de zaak
- KIA: Er is in 2025 geen recht op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek voor personenauto’s, wel voor bestelauto’s.
- VAMIL: Er geldt geen willekeurige afschrijving milieubedrijfsmiddelen (VAMIL) meer.
- MIA:
- Voor een elektrische personenauto krijg je in 2025 geen MIA (tenzij deze ingebouwde zonnepanelen heeft).
- Voor een elektrische bestelauto krijg je in 2025 geen MIA meer.
- Voor een waterstof personenauto geldt 45% MIA over 90% van het investeringsbedrag, tot maximaal € 75.000.
- Voor een waterstof bestelauto geldt 45% MIA tot maximaal € 125.000 van het investeringsbedrag.
- Voor een zogenoemde slimme laadpaal geldt sinds 2024 geen MIA meer.
Motorrijtuigenbelasting
De hoogte van de motorrijtuigenbelasting (mrb) is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder de CO2-uitstoot van de auto.
- Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger de mrb.
- Voor een elektrische personenauto en waterstofauto betaal je 25% van de wegenbelasting in 2025.
- Voor een elektrische bestelauto betaal je 25% van de wegenbelasting in 2025.
- Voor plug-inhybrides met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gr/km betaal je 75% van de wegenbelasting in 2025.
- Ondernemers betalen voor een bestelauto die op diesel rijdt minder mrb. Voorwaarde is dat de bestelauto meer dan 10% zakelijk wordt gebruikt. Dit moet je aannemelijk kunnen maken, maar een kilometeradministratie is hiervoor niet verplicht.
Bpm
Als een auto op kenteken wordt gezet, wordt bpm geheven. Deze bpm zorgt er mede voor dat auto’s in Nederland duur zijn. De hoogte van de bpm is voor personenauto’s gebaseerd op de CO2-uitstoot.
- Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger de bpm.
- Voor elektrische bestelauto’s betaal je in 2025 geen bpm.
- Tot 2025 betaalde je voor elektrische personenauto’s en waterstof personenauto’s geen bpm. Dit is afgeschaft, vanaf 2025 betaal je dus weer bpm.
- Tot 2025 betaalde een ondernemer voor een bestelauto geen bpm, mits de bestelauto meer dan 10% zakelijk werd gebruikt. Dit is ook afgeschaft.
Heb je hier nog vragen over? Neem dan contact met ons op.
De regels voor bijtelling van een auto van de zaak in 2022 lees je hier.
De regels voor bijtelling van een auto van de zaak in 2023 lees je hier.
De regels voor bijtelling van een auto van de zaak in 2024 lees je hier.
Martijn Vermunt
Partner
info@bghaccountants.nl
FAQ
Wat is de bijtelling in 2025?
De bijtelling voor een auto van de zaak in 2025 is als volgt:
- De bijtelling voor een auto van de zaak in 2025 is 22%. Dit geldt voor nagenoeg alle auto’s, ook voor hybride auto’s en plug-in hybride auto’s. Enige uitzondering zijn volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s. Hiervoor geldt een andere bijtelling.
- Voor een auto zonder CO2-uitstoot (een volledig elektrische auto of een waterstofauto) is de bijtelling in 2025 17% van de cataloguswaarde. Voor een volledig elektrische auto is de bijtelling 17% over de cataloguswaarde tot € 30.000. Over het meerdere betaal je 22% bijtelling. Voor een waterstofauto is de bijtelling 17% over de gehele cataloguswaarde.
Hoeveel bijtelling elektrische auto 2025?
Voor een auto zonder CO2-uitstoot (een volledig elektrische auto of een waterstofauto) is de bijtelling in 2025 17% van de cataloguswaarde. De bijtelling van een elektrische auto is 17% over de cataloguswaarde tot € 30.000. Over het meerdere betaal je 22% bijtelling. Voor een waterstofauto is de bijtelling 17% over de gehele cataloguswaarde.
Wat is de bijtelling na 5 jaar?
Bijtelling van een auto van de zaak geldt voor een periode van 60 maanden (5 jaar) vanaf de datum van eerste toelating. Na deze periode wordt de bijtelling vastgesteld op basis van de regels die dan gelden. Dat betekent dat de bijtelling na 5 jaar lager kan uitvallen, maar ook hoger.
De bijtelling is na 5 jaar 22% voor auto’s die vanaf 1 januari 2017 tenaamgesteld zijn. Voor auto’s die vóór 2017 tenaamgesteld zijn geldt een bijtelling van 25%. Een uitzondering is als de auto geen CO2-uitstoot heeft, ofwel een elektrische auto of waterstofauto. In dat geval geldt in 2025 een bijtelling van 17% tot een cataloguswaarde van € 30.000. Over het meerdere betaal je 22% bijtelling. Houd er rekening mee dat de regels met betrekking tot bijtelling jaarlijks veranderen.
Hoeveel bijtelling elektrische auto 2024?
In 2024 zijn de regels voor de bijtelling van een elektrische auto hetzelfde als in 2023. Voor een auto zonder CO2-uitstoot (een volledig elektrische auto of een waterstofauto) is de bijtelling in 2024 16% van de cataloguswaarde. De bijtelling van een elektrische auto is 16% over de cataloguswaarde tot € 30.000. Over het meerdere betaal je 22% bijtelling. Voor een waterstofauto is de bijtelling 16% over de gehele cataloguswaarde.