6 tips voor een lage bijtelling

De bijtelling op de auto van de zaak is voor veel mensen een doorn in het oog. Voor auto’s op diesel en benzine is de bijtelling 22% in 2024. Dat loopt al snel op. Dit zijn mogelijkheden om de bijtelling zo laag mogelijk te houden of te verlagen.

  1. Minder dan 500 kilometer privé rijden
  2. Elektrische auto rijden
  3. Youngtimer rijden
  4. Werkelijke bijtelling betalen (bestelauto)
  5. Lage autokosten: maximum bijtelling
  6. Goedkopere auto rijden

1. Minder dan 500 kilometer privé rijden

De aller makkelijkste manier om je bijtelling zo laag mogelijk te houden: minder dan 500 kilometer per jaar privé rijden met de auto van de zaak. Als je minder dan 500 kilometer privé rijdt, hoef je geen bijtelling te betalen. Let er wel op dat je een kilometeradministratie moet bijhouden.

2. Elektrische auto rijden

Hoewel de belastingvoordelen op elektrische auto’s al jaren afnemen, is de bijtelling voor een elektrische auto nog steeds lager dan de bijtelling voor een auto op diesel of benzine.

  • In 2024 is de bijtelling voor elektrische auto’s 16% tot een cataloguswaarde van € 30.000. Daarboven is de bijtelling 22%.
  • De bijtelling voor personenauto’s en bestelauto’s op diesel of benzine is 22%.

Lees ook: Is een elektrische auto nog de moeite waard?

3. Youngtimer rijden voor een lage bijtelling

Een youngtimer is een auto die meer dan 15 jaar oud is. Bij een youngtimer betaal je 35% bijtelling over de werkelijke waarde van de auto. Hierdoor is de bijtelling veel lager dan de bijtelling van 22% over de cataloguswaarde bij een nieuwere auto.

Voor een youngtimer die volledig elektrisch is geldt 17% bijtelling over de werkelijke waarde van de auto.

Let er wel op dat de motorrijtuigenbelasting en onderhoudskosten bij een youngtimer vaak hoger zijn dan deze kosten bij een nieuwere auto.

4. Werkelijke bijtelling betalen

De bijtelling is een forfaitaire bijtelling. Dat betekent dat het privé voordeel doordat je privé met de auto van de zaak rijdt wordt geschat. Op 22% van de cataloguswaarde als het geen elektrische auto is. Er wordt geen rekening gehouden met het werkelijke privé gebruik.

Enige uitzondering hierop zijn bestelauto’s die door hun aard of inrichting alleen geschikt zijn voor het vervoeren van goederen. Dat betekent dat er in principe maar 1 stoel in de auto mag zitten. Er zijn ook rechtspraken geweest waarbij een bestelauto met 2 stoelen ook werd geaccepteerd, bijvoorbeeld omdat de auto zo vies was dat hij niet geschikt is voor privégebruik.

De mogelijkheden om bijtelling op een bestelauto te voorkomen zijn ruimer dan de mogelijkheden om bijtelling op een personenauto te voorkomen.

Lees ook: 7 mogelijkheden om bijtelling op een bestelauto te voorkomen

5. Lage autokosten: bijtelling maximaal de werkelijke autokosten

Voor ondernemers is de bijtelling maximaal de werkelijke autokosten. Is de forfaitaire bijtelling hoger dan de werkelijke kosten, dan is de bijtelling niet hoger dan de autokosten. Hoe lager je autokosten zijn, hoe minder bijtelling je betaalt.

Dit geldt alleen voor ondernemers en niet voor werknemers met een auto van de zaak. Werknemers betalen altijd de forfaitaire bijtelling, ongeacht hoe hoog de autokosten werkelijk zijn.

Je kunt je autokosten bijvoorbeeld verlagen door:

  • Afschrijven in 7 jaar in plaats van 5 jaar. Dat wordt geaccepteerd als een reële afschrijvingsperiode.
  • Een restwaarde aanhouden (in plaats van geen restwaarde), waardoor de afschrijving lager is.

Let wel op:

  • De bijtelling wordt lager, maar de winst wordt iets hoger.
  • Als je een restwaarde aanhoudt mis je afschrijvingskosten. Als je langer afschrijft (dus bijvoorbeeld 7 jaar), dan is de afschrijving wel maximaal maar verdeel je het over een langere periode.
  • Een eventuele winst bij verkoop loopt meestal weer weg via een herinvesteringsreserve (HIR) naar een nieuwe auto.

6. Goedkopere auto rijden

De bijtelling is 22% van de cataloguswaarde. Hoe duurder de auto, hoe hoger de cataloguswaarde en dus hoe meer bijtelling je betaalt. Als je een goedkopere auto rijdt met een lagere cataloguswaarde, betaal je dus minder bijtelling.

Lees ook: Bijtelling 2024 – en andere regels voor een auto van de zaak

Heb je hier nog vragen over, neem dan contact met ons op.

Martijn Vermunt
Partner
info@bghaccountants.nl

  • Martijn Vermunt
    Martijn Vermunt Partner

Whitepaper Auto van de zaak

Wat is voordeliger, een auto zakelijk of privé aanschaffen? Dit is van meerdere factoren afhankelijk. Waar moet je op letten? Wij helpen ondernemers vaak bij het maken van deze keuze. In deze whitepaper zetten we alles voor jou op een rijtje. Het belangrijkste? Wat is fiscaal – en daarmee financieel – het meest aantrekkelijke voor jou? Zo kun jij na het lezen van dit document eenvoudig jouw keuze maken.

whitepaper-auto-van-de-zaak6