Voorkom premie werknemersverzekering in werkmaatschappij voor DGA

Een directeur-grootaandeelhouder (DGA) hoeft in de holding geen premie werknemersverzekering te betalen. Moet dit wel in de werkmaatschappij? Als je dit goed regelt, hoeft de werkmaatschappij ook geen premie werknemersverzekering te betalen. Een managementovereenkomst is hier de oplossing voor.

Als DGA ben je meestal in dienst bij je holding. De holding berekent een managementvergoeding voor de diensten van de DGA aan de werkmaatschappij. Tussen de holding en de werkmaatschappij wordt een managementovereenkomst gesloten. De DGA wordt door de holding ingezet voor werkzaamheden in de werkmaatschappij.

Dienstbetrekking en werknemersverzekeringen

Als je als DGA het merendeel van de aandelen van je holding bezit, dan hoef je geen premie werknemersverzekering te betalen. Dit zal voor een holding nagenoeg altijd het geval zijn.

Bij een werkmaatschappij is dat soms anders. Als er meerdere aandeelhouders zijn, bezit de holding niet altijd het merendeel van de aandelen. De belastingdienst vindt dan dat er sprake is van een dienstbetrekking tussen de DGA en de werkmaatschappij. En daardoor moet je premie werknemersverzekering betalen.

Voor de loonheffing kan in dit soort situaties vaak de doorbetaaldloonregeling worden toegepast. Hierdoor hoeft alleen de holding loonheffing te betalen in plaats van de holding en de werkmaatschappij. 

Wanneer is er sprake van een dienstbetrekking?

Er is sprake van een dienstbetrekking tussen de DGA en de werkmaatschappij als:

  • De DGA persoonlijk werk moet verrichten
  • Er sprake is van loon aan de DGA
  • Er sprake is van een gezagsverhouding tussen de werkmaatschappij en de DGA

In dat geval moeten er premies werknemersverzekeringen betaald worden.

Managementovereenkomst: geen dienstbetrekking

Hebben de werkmaatschappij en de holding een managementovereenkomst afgesloten en wordt hier ook naar gehandeld? Dan is het voor de belastingdienst lastig om te bewijzen dat de DGA van de holding in dienst is bij de werkmaatschappij.

De afspraken zijn namelijk niet tussen de DGA en de werkmaatschappij gemaakt maar tussen de holding en de werkmaatschappij. De DGA is dan zelf geen contractspartij en heeft geen verplichtingen aan de werkmaatschappij. Het is aan de belastingdienst om te bewijzen dat wel sprake is van een dienstverband.

Dit zijn volgens de Hoge Raad in ieder geval geen argumenten om te bewijzen dat er sprake is van een dienstverband:

  • Het feit dat de DGA onmisbaar is, is geen reden om te stellen dat er sprake is van persoonlijke arbeid.
  • De werkmaatschappij betaalt een managementvergoeding aan de holding van de DGA. Dit is geen reden, omdat dit iets anders is dan loon aan een werknemer.
  • De DGA staat niet onder gezag van de algemene vergadering van aandeelhouders van de werkmaatschappij, omdat de DGA geen juridische band met de werkmaatschappij heeft. Hierdoor is er geen sprake van een gezagsverhouding tussen de werkmaatschappij en de DGA.

Heb je hier nog vragen over, neem dan contact met ons op.

Marco Willems
Hoofd salarisadministratie
m.willems@bghaccountants.nl

  • Marco Willems
    Marco Willems Hoofd salarisadministratie

Meer weten over dit onderwerp?